Varsel om gress- og lyngbrannfare

Meteorologisk institutt (yr.no og varsom.no) har oppgradert til orange farevarsel om gress- og lyngbrannfare i vårt distrikt.

Les varselet på varsom.no

Implementering og oppfølging av planen

Kommuneplanens samfunnsdel 2019-2035

Implementering og oppfølging av planen

Målene i kommuneplanen er overordnede noe som innebærer et behov for en operasjonalisering av målene. Det oppnår vi gjennom arealdelen og handlings- og økonomiplanen, samt gjennom sektor og temaplaner. I en 4 års syklus definerer planstrategien hvilke planer og strategier kommunen skal ha og hvilke som skal revideres i gjeldende planperiode. Dette gjelder både kommuneplan, reguleringsplaner, sektor- og temaplaner.

Handlings- og økonomiplanen skal vise kommunens prioriteringer og tjenesteområdenes operasjonalisering av målene i samfunnsdelen, samt hva de strategiske målene betyr for organisasjonen. Handlings- og økonomiplanen viser hva kommunen skal arbeide med i løpet av budsjettperioden hvor konkrete tiltak blir definert, og utarbeides for en 4-årsperiode med årlig rullering. Arbeidet med kommuneplanens handlingsdel blir således en integrert del av den årlige rulleringen av handlings- og økonomiplanen. Årsmeldingen viser hva som er utført og resultatet av det arbeidet som er utført. Et viktig element i implementering og oppfølging av planen vil være årsmeldingen og årlig statusmøte mellom administrasjon og folkevalgte for å vurdere «hvor er vi» og behov for justeringer. Det vil bli utarbeidet måleparametere for å vurdere planens måloppnåelse og som grunnlag for å justere kursen underveis i planperioden.

Figuren nedenfor viser sammenhengen mellom det kommunale plansystemet, rapportering og oppfølging.

Årshjul som viser sammenheng mellom plan, rapportering og oppfølging - Klikk for stort bilde

De fire strategiske målene skal ligge til grunn for kommunens prioriteringer. Prioriteringene skal synliggjøres ved rullering av handlings- og økonomiplanen og løpende i forbindelse med politiske beslutninger og prioriteringer.

Styrende dokumenter

Kommunens styrende dokumenter er

• Kommuneplanens samfunnsdel 2019-2035
  • Kommuneplanens arealdel (planlegges revidert etter samfunnsdel er vedtatt)
  • Trivsel i fokus – Oppvekstplan 2018-2030
  • Helse og omsorgsplan (under utarbeidelse)
  • Overordnet ROS og Beredskapsplan (revideres i 2019)
  • Handlings- og økonomiplanen (årlig rullering)

I tillegg vil kommunen ha planer og strategier som konkretiserer på tvers av kommuneplan, sektorplaner og temaplaner. Figuren nedenfor viser dagens plankart. Revisjon av eksisterende planer eller behov for nye planer blir vurdert i planstrategi 2020-2024.

Kommunens planer på forskjellige nivå - Klikk for stort bilde