Søk digitalt
Vi anbefaler å søke digitalt for en raskere og enklere søknadsprosess.
Privatpersoner
Du søker via eByggesøk her. Løsningen er gratis for privatpersoner som søker til Strand kommune. I løsningen er det gratis situasjonskart inkludert.
Normale byggesaksgebyrer vil bli fakturert.
Ansvarlig foretak
Vi anbefaler sterkt at alle byggesøknader fra ansvarlige foretak sendes inn via digitale søknadsportaler.
Fra 1.1.2025 godtas kun digitale søknader.
Hva skal du bygge?
Sjekk om du må søke, om du kan søke selv eller om fagfolk må søke for deg.
Hva skal du bygge? Her får du veiledning om ulike byggetiltak.
Regler for din eiendom/planer og bestemmelser for din eiendom
Før du bygger, river eller endrer må du sjekke hvilke planer og bestemmelser som gjelder for din eiendom. Planer og bestemmelser er avgjørende for hva du kan bygge eller endre på eiendommen din.
Du får bestemmelser og kart ved å bestille situasjonskart gjennom e-Torget. Du vil også finne planer og bestemmelser i kartinnsynet til kommunen.
Forhåndskonferanse
Ta gjerne kontakt med et prosjekt enten på telefon eller på epost. Forhåndskonferanse kan være nødvendig ved større og mer komplekse saker.
Nabovarsel
Før du kan sende inn en byggesøknad til kommunen, må du varsle naboene dine. En nabo er en du deler grense med, og en gjenboer er en du hadde delt grense med om det ikke hadde vært for eksempel en vei, bekk, eller park mellom eiendommene. Du varsler naboene gjennom e-Torget. Her «bestiller» du naboliste og sender ut varselet i en og samme prosess via Altinn.
Som et alternativ til eNabovarsel kan du varsle naboene slik som i denne bruksanvisningen for nabovarsel.
Etter at varslene er sendt, skal naboene få minst 14 dager til å uttale seg om tiltaket. Naboene skal sende sine merknader til deg.
Legg med kopi av nabovarselet, kvittering og merknader til nabovarsel i byggesøknaden. I tillegg må merknaden kommenteres av søker.
Søknad
Hvis du kan søke om byggearbeidene selv, skal søknaden normalt inneholde følgende dokumenter:
- Søknadsskjema om tillatelse uten ansvarsrett.
- En beskrivelse av hva du søker om.
- Tegn inn det du skal bygge på et situasjonskart som du bestiller på Strand kommunes e-Torg.
- Nabovarsel, kvittering på mottatt varsel og merknader til nabovarsel. I tillegg må merknaden kommenteres av søker.
- Tegninger (fasade-, plan-, og snittegning) i målestokk og med mål skrevet på. Tegningene skal vise godkjent situasjon i tillegg til ny omsøkt situasjon. Det er viktig at eksisterende terreng og nytt terreng. vises på tegningene. For nybygg skal det settes kotehøyde som viser høyde på bygget i terrenget.
- I noen byggesaker må du også sende inn uttalelse/samtykke fra andre myndigheter og/eller dispensasjonssøknad.
Send inn søknad
Vi anbefaler å søke digitalt for en raskere og enklere søknadsprosess via eByggesøk.
Søknad kan også sendes i en e-post til postmottak@strand.kommune.no, eller som papirsøknad til Strand kommune, Postboks 115, 4126 Jørpeland eller leveres i Rådhusgaten 2.
Saksbehandlingstid
Følgende tidsfrister gjelder for behandling av byggesaker:
3 uker for:
- byggetiltak der alle vilkår er oppfylt og det ikke er nødvendig med uttalelse eller samtykke fra en annen myndighet.
- igangsettingstillatelser.
- midlertidig brukstillatelser og ferdigattester.
12 uker for:
- omfattende byggetiltak, med og uten dispensasjon fra reguleringsplan
Vi regner saksbehandlingstiden fra vi mottar en fullstendig søknad, det vil si med all nødvendig dokumentasjon. Hvis vi må innhente ytterligere dokumentasjon fordi søknaden ikke er fullstendig, inngår ikke dette i saksbehandlingstiden.
Saksbehandlingstid utover 12 uker medfører reduksjon i kommunens gebyr.
Du ha anledning til å klage på vedtaket innen 3 uker fra du mottok melding vedtaket. Du kan påklage selve vedtaket eller vilkår i vedtaket.
Gebyr
Gebyrforskriften og priser for byggesaksbehandlingen.