Les for meg!

Gratis bøker til alle ettåringer!

I Strand kommune har vi som mål at alle småbarnsforeldre skal lese for barna sine. Derfor har vi satt i gang prosjektet «Les for meg!» der vi blant annet deler ut gratis bøker til alle ettåringene våre! Den første boken får barna på 10-månederskontrollen og bok nummer to deles ut på foreldresamtale i barnehagen eller på helse-stasjonen. Deretter kan ettåringene få og låne flere bøker på biblioteket.

Hvorfor?

For at barna våre skal lykkes faglig og sosialt i barnehage og skole, er gode språkferdigheter viktig. Kosestunder med høytlesning er den aller beste måten å utvikle ordforrådet på. I tillegg hjelper det barnets hjerne til å utvikle seg, og så skaper det tette, trygge, gode og kjærlige bånd mellom oss foreldre og barna våre. Gullalderen for språklæring er fra 1,5­­–3 år, og jobben vi gjør hjemme er superviktig!

Småbarn skal bades i vann og ord.

Begge deler er like viktig. Barna våre skal høre et ord hundrevis av ganger før de selv kan forstå og uttale det. Derfor må vi aldri la sjansen gå fra oss til å snakke om hunden vi ser, grøten vi spiser, fargen på buksa vi tar på oss og lukten av de nystekte bollene. Snakk, snakk, snakk og snakk. Og syng! Og les! I bøker møter vi andre og flere ord enn de vi bruker i dagligtale. Derfor er bøker spesielt effektive.

Dette sier forskerne:

I en høytlesningsstund har barn som er vant til å bli lest for, høyere og annen aktivitet i de delene av hjernen som styrer språklig utvikling, enn barn som ikke blir lest for hjemme. (LES MER)

Jo større betydning bøker har i barnas liv fra de er små, jo mer forberedt er de til å lære å lese når de begynner på skolen. (LES MER)

Å lese høyt for barnet fra før det kan snakke, gir store utslag i hvor mange ord barnet lærer seg. (LES MER)

Barn som har mange barnebøker hjemme, og som har blitt lest for fra før de fylte to år, har nesten dobbelt så stort ordforråd ved skolestart som dem med få barnebøker hjemme og som først har blitt lest høyt for etter at de fylte fire år. (LES MER)

Den fremste ressursen for å fremme et barns lesning er mor og far. Det er omsorgshaverens egen lesing, og lesingen for og med barnet, som har størst påvirkning på barnets leselyst og lesevaner. Tidlig høytlesning for og med barn har solid støtte i forskningen. Det er den viktigste enkeltkomponenten for å utvikle språket, øke ordforrådet, styrke formuleringsevnen, leseforståelsen og leselysten hos barn. (LES MER)  

En syttenåring som ble lest for hjemme kan opptil 50 000 ord. Noen syttenåringer kan bare 15 000 ord. Det er for lite til å forstå innholdet i en avis. (SE VIDEO)

 

TV, lydopptak og nettbrett kan ikke erstatte mor eller far når de aller minste skal lære seg språk. (SE VIDEO)

Andre relevante lenker

https://nhi.no/familie/barn/sprak-hos-ettaringen/

https://nhi.no/familie/barn/bekymret-for-barnets-sprakutvikling/

https://www.aftenposten.no/norge/i/ngpen/Foreldres-hoytlesning-for-barn-er-halvert-pa-ti-ar

 https://forskning.no/forebyggende-helse-helsetjenester-sprak/leseferdighet-viktig-for-a-kunne-ta-vare-pa-helsa/606457

 

Prosjektgruppa for Les for meg

 

Lurer du på noe om prosjektet «Les for meg» kan du gjerne kontakte oss.

Bøker

Klikk for stort bilde

Revungen våkner, spiser frokost og går på lekeplassen. Boken er uten tekst. De voksne kan snakke med barnet om bildene og ta utgangspunkt i de forskjellige situasjonene. Alle barna i målgruppen får denne boka på helsestasjonen.

 

 

Klikk for stort bilde

Min verden er en enkel billedbok med tegninger av hverdagslige gjenstander. Oppslagene følger døgnet rundt fra frokoststund til godnatt-tid. Barna får denne på helsestasjonen, fra høsten 2020 vil barna få den ved oppstart I barnehagen.

 

 

Klikk for stort bildeMopp og Mikko elskar mat, dyr, ting og kjøretøy. Guten Mikko er den som finner ut kva dei skal samle på eller leite etter, mens jenta Mopp bestemmer kva slag kjøretøy dei skal samle tinga i. Boka har eit klart og tydeleg farge- og formspråk om ting som opptar dei yngste i kvardagslivet. Foreldra kan koma til biblioteket og velgja 2 bøker til barnet sitt, dette er ei av bøkene.

 

Klikk for stort bilde Lille kanin finner ikke mammaen sin. Han går for å lete etter henne. Han møter mange forskjellige dyr, men ingen av dem er mammaen hans. Mange av illustrasjonene har taktile elementer til å ta og føle på. Foreldrene kan komme til biblioteket og velge 2 bøker til barnet sitt, dette er en av bøkene.

 

 

Klikk for stort bilde

Harepus og Lillemus leter etter et sted å bo. De titter inn i huler, hull og hi, men alt er opptatt. De må finne seg et sted før det blir mørkt. Se gjennom hullene i sidene på alle stedene de to vennene titter inn. Foreldrene kan komme til biblioteket og velge 2 bøker til barnet sitt, dette er en bøkene.

 

 

Klikk for stort bilde

Den lille larven Aldrimett spiser seg gjennom ukedager, epler, plommer, jordbær og faktisk også sidene i boka, inntil den en vakker dag er blitt helt mett, og blir forvandlet til en vidunderlig vakker sommerfugl. Foreldrene kan komme til biblioteket og velge 2 bøker til barnet sitt, dette er en bøkene.

 

Klikk for stort bilde

Veslefanten, Makkus og Kanina skal leggje seg. Men først må dei kle av seg, vaske snuten, pusse tennene og sitte på potta. Etterpå er det graut og bok. Dette er ei peikebok om typiske ting ein gjer før ein skal sove. Foreldra kan koma til biblioteket og velgja 2 bøker til barnet sitt, dette er ei av bøkene.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trond Ole Paulsen
Kultursjef
E-post
Telefon 51 74 30 26
Mobil 928 17 905