Veiledning for søknad om reduksjon- og fritak av betaling i barnehage gjeldende fra våren 2024

Nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetaling

Nasjonal ordning for reduksjon i foreldrebetaling ble innført 1. mai 2015. Ingen husholdninger skal betale mer enn 6 prosent av årsinntekten sin for en barnehageplass. Dvs. at fra august 2023 kan husholdninger med årsinntekt under kr. 550 000 søke om redusert betaling. Fra august 2024 kan husholdninger med årsinntekt under 366 650 søke om redusert betaling. Foreldrebetalingen beregnes ut fra husholdningens samlede skattepliktige person- og kapitalinntekt.

I tillegg kan det søkes om 20 timer gratis kjernetid per uke for 2-, 3-, 4- og 5 åringer og for barn med utsatt skolestart. For tiden gjelder det for husholdninger med årsinntekt under kr. 615 590. Fra august 2024 gjelder det husholdninger med årsinntekt under kr. 642 700.

Det er kommunen der barnet er folkeregistrert som skal behandle søknaden.

Som en husholdning regnes ektefeller, registrerte partnere og samboere. Som samboere regnes to ugifte personerover 18 år som bor sammen i et ekteskapslignende forhold i minst 12 av de siste 18 månedene, eller har felles barn. Bor et barn fast hos begge foreldrene, skal foreldrebetalingen beregnes ut fra inntekten i husholdningen der barnet er folkeregistrert.

Beregningsgrunnlag: Siste års inntekt legges til grunn for beregning. Skattemelding og siste lønnsslipp leveres med søknaden. Ved ulik inntekt i forhold til siste års skattemelding, må søker legge frem dokumentasjon som bekreftelse fra arbeidsgiver/evt. andre instanser over brutto inntekt per måned, samt siste måneds lønnsslipp. Dette gjelder også for de som ikke har en skattemelding og ved husholdninger som får en varig nedgang i inntekt i løpet av påbegynt barnehageår.

Vi fakturerer på forskudd. Utsendte faktura må betales.

Redusert sats innvilges i utgangspunktet for ett barnehageår (høst/vår), forutsatt at husholdningens inntektsforhold er uendret i perioden. Frist for innlevering av søknad og dokumentasjon er 1. mai. Da vil reduksjon bli trukket fra i faktura for august. Innvilget reduksjon vil gjelde f.o.m. august t.o.m. juni. Det kan søkes etter frist, søknad kan da innvilges fra måneden etter søknadsdato med dokumentasjon er mottatt. Automatisert behandling av søknader vil skje dersom du er innvilget reduksjon siste år og har lik inntekt som i siste års skatteoppgjør. Det forutsettes at skatteopplysninger kan hentes ut fra skatteetaten. Unntak for automatisert behandling dersom det er oppgitt annet i vedtak om innvilget reduksjon. Dersom kommunen ikke mottar ny søknad med dokumentasjon fra husholdningen, legges det inn ordinær sats fra august påfølgende barnehageår.

Hvis en husholdning får varig nedgang i inntekt i påbegynt barnehageår, kan husholdningen allikevel søke utover den fastsatte fristen ovenfor. Reduksjon kan da innvilges fra og med påfølgende måned. Det vil ikke bli gitt reduksjon med tilbakevirkende kraft. Dersom den påfølgende måned allerede er fakturert, skal faktura betales selv om reduksjon innvilges.

Dersom husholdningens inntektsforhold endrer seg slik at det kan ha betydning for fastsettelse av reduksjonen, skal dette meldes til Strand kommune v/økonomiavdeling straks, selv om det er innenfor en innvilget periode. Dette kravet gjelder både dersom inntektsendringen vil medføre større, mindre eller bortfall av reduksjon/fritak. Dersom betydelige inntektsendringer ikke meldes, vil dette bli oppfattet som feilaktige opplysninger.

Vi gjør oppmerksom på at feilaktige opplysninger om husholdningens inntektsforhold vil føre til krav om etterbetaling og kan videre medføre til oppsigelse av barnehageplassen.

Ufullstendig søknad returneres ubehandlet.

Det søkes elektronisk på nettsiden www.strand.kommune.no evt. vedlegg sendes til: Strand kommune, økonomiavdeling, postboks 115, 4126 Jørpeland.