4 Prinsipper, prioriteringer og metode
Beredskapsorganiseringen og utøvelse av beredskapsledelse i Strand kommune skal være forankret i anerkjente prinsipper, prioriteringer og metoder for krise- og beredskapsledelse.
Kommunen skal følge de nasjonale beredskapsprinspippene i sin beredskapsorganisering og etterleve de proaktive prinsippene i sin beredskapsledelse. Utøvelse av beredskapsledelse skal være potensialbasert, og prioriteringer skal gjøres på bakgrunn av prioriteringsrekkefølgen til beredskapsverdiene. For å sikre dette skal proaktiv stabsmetodikk benyttes.
Nasjonale beredskapsprinsipper
De nasjonale beredskapsprinsippene likhets-, ansvars-, nærhets- og samvirkeprinsippet legges til grunn for Strand kommunes beredskapsorganisering. Prinsippene er beskrevet i tabellen under.
Prinsipper | Beskrivelse |
Likhetsprinsippet | Prinsippet innebærer at organiseringen man opererer med til daglig og den som benyttes i beredskapssituasjoner skal være mest mulig lik. |
Ansvarsprinsippet | Prinsippet innebærer at den som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, også har ansvar for nødvendig beredskapsforberedelser og for å håndtere beredskapssituasjoner innenfor det samme området. |
Nærhetsprinsippet | Prinsippet innebærer at beredskapssituasjoner organisatorisk skal håndteres på lavest mulig nivå. |
Samvirkeprinsippet | Prinsippet innebærer at det stilles krav til at enhver organisasjon har et selvstendig ansvar for å sikre best mulig samvirke med relevante aktører i arbeidet med forebygging og håndtering av beredskapssituasjoner. |
De proaktive prinsippene
Etterlevelse av de proaktive prinsippene som er beskrevet under skal sikre at Strand kommune responderer så tidlig som mulig med tilstrekkelige ressurser i alle potensielle beredskapssituasjoner.
Prinsipper | Beskrivelse |
Sikker usikkerhets-prinsippet | Prinsippet innebærer at man en ansatt alltid bør velge å varsle nærmeste leder for evt. Å mobilisere beredskapsorganisasjonen dersom man er usikker på om det er nødvendig. Det samme gjelder dersom det er usikkert om det er nødvendig å iverksette et tiltak som kan ha positiv effekt under en beredskapssituasjon. Tiltaket bør da iverksettes. |
Moderat overreaksjons-prinsippet | Prinsippet innebærer at beredskapsorganisasjonen alltid, og så tidlig som mulig, bør forsøke å gjennomføre ressursmobilisering av et slikt omfang at det er tilgjengelig en overkapasitet på de viktigste ressursene. |
Første informasjons-prinsippet | Prinsippet innebærer at Strand kommune i utgangspunktet alltid bør forsøke å være først ute med informasjon til media og andre interessenter om de beredskapssituasjoner som rammer kommunen. Informasjonen bør alltid være så korrekt som mulig, selv om informasjonen kan gi kommunen negativ publisitet. |
Deltakere i informasjonsarbeidet, ansvarsfordeling m.m.
Ordføreren har det overordna informasjonsansvaret. Leder av politisk sekretariat har det operative ansvaret og leder arbeidet med informasjon sammen med stabsleder og kommunikasjonsrådgiver.