Søknaden må være signert av eier (hjemmelshaver).
Hvordan søker du
- Lag naboliste og send nabovarsel
Lag naboliste (krever innlogging) i digital tjeneste for nabovarsling. Tjenesten er tilpasset byggesaker, men hvis du kun skal lage naboliste kan du gå rett til steg 4 for å velge hvem som skal varsles.
Send ut nabovarsel basert på listen fra kommunen. Du kan bruke skjemaet for nabovarsel fra Direktoratet for Byggkvalitet (DiBK). Naboene skal ha kopi av vedleggene som du sender til kommunen.
- Fyll ut søknadsskjema
Fyll ut søknaden (PDF, 2 MB) og ha med følgende vedlegg:
- Situasjonskart som viser ønsket grense med avkjørsel, atkomstvei, parkeringsløsning og uteoppholdsarealer 1:500 eller 1:1000
- gjenpart med kvittering for nabovarsel (alle relevante punkter må være utfylt, og rette vedkommende må signere nederst på siden)
- følgebrev med redegjørelse for
- utnyttelsesgrad for både ny og gammel tomt
- eventuelle dispensasjoner
- avkjørsels- og parkeringsløsning
- størrelsen på uteoppholdsarealene
- eventuell atkomst over naboeiendom frem til offentlig vei
- eventuelle naboprotester og kommentarer til protesten
- eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter
Lever søknaden til oss per post, ved oppmøte eller på e-post.
Hva skjer videre?
- Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
- Saken er normalt ferdigbehandlet innen 10-12 uker fra tillatelsen er gitt.
- Du tar selv kontakt for å avtale tidspunkt for oppmåling.