Trygghetsalarm

Trygghetsalarm

En trygghetsalarm er plassert i boligen og utløses med smykket du bærer rundt halsen eller på håndleddet.

Hvem kan få tilbud om trygghetsalarm?

Dersom du bor i Strand kommune og har behov for hjelp på grunn av sykdom eller funksjonsnedsettelse, eller ønsker å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse, kan en trygghetsalarm være til støtte for å øke tryggheten i hverdagen.

En trygghetsalarm kan være aktuelt hvis din helsetilstand medfører et behov for assistanse, og du har begrenset evne til å tilkalle hjelp. Dette kan resultere i en situasjon der du trenger hjelp utenfor rekkevidde av en telefon.

Det kreves at du har tilstrekkelig kognitiv og fysisk funksjonsevne til å bruke alarmen som tenkt.

Hva er er en trygghetsalarm?

  • Et alarmapparat blir montert i hjemmet ditt.
  • Du mottar et alarmarmbånd som du skal bære til enhver tid. Dette armbåndet, inkludert alarmknappen, er vanntett.
  • Alarmanrop blir besvart av hjemmesykepleien.
  • Utrykning skal skje innen én time.
  • Tjenesten er tilgjengelig døgnet rundt.
  • En nøkkelboks blir montert utenfor ytterdøren din. Du må sørge for å ha en kopi av husnøkkelen som kan låses inn i nøkkelboksen før tjenesten tas i bruk. Hjemmesykepleien vil låse seg inn dersom du ikke klarer å åpne døren ved deres ankomst.
  • Tilbudet er ikke en «øyeblikkelig hjelp»-tjeneste. Ved akutte situasjoner må du ringe 113.

 

Hva koster det?

Kommunestyret fastsetter prisen for trygghetsalarm. Det betales en avgift for etablering av alarmen, månedlig avgift og ved tap av utsyr. Lenke til kommunens prisliste.

 

Hva forventes av deg?

  • Du er ansvarlig for å ha på deg alarmarmbåndet eller -smykket til enhver tid.
  • Informér oss om endringer i helsetilstanden og eventuelle nye behov for hjelp.
  • Meld fra om flytting.
  • Du må sørge for at apparatene behandles forsvarlig og lades ved behov.
  • Du må erstatte skader på eller tap av utstyr. 
  • Trygghetsalarmen må leveres tilbake når behovet ikke lenger er til stede. Egenandel blir fakturert inntil alarmen er returnert til kommunen. 
  • Sørg for at veien til boligen din er framkommelig.

 

Lovgrunnlaget

Trygghetsalarm er ikke en lovpålagt tjeneste.

Slik søker du

Du søker om trygghetsalarm ved å sende inn en generell søknad om helse – og omsorgstjenester. I søknaden beskriver du hva du trenger hjelp til. Vi vurderer sammen med deg om trygghetsalarm eller andre tjenester kan passe.
Det er ingen søknadsfrist, søknader behandles fortløpende.

Gå til søknadssiden for helse – og omsorgstjenester

Kontaktinformasjon hjemmetjenesten som drifter trygghetsalarmene

Hjemmetjenester Jørpeland

Telefon 905 95 812 / 905 19 513
Avdelingsleder 940 27 965
Virksomhetsleder Maiken Ravnås Stein 416 60 139

Hjemmetjenester Tau 

Telefon 901 12 823 / 901 49 519
Avdelingsleder 404 48 812
Virksomhetsleder Solveig Lande - 991 04 952

Hjemmesykepleien Jørpeland
Kontaktperson
Telefon 51 74 24 07
Mobil 90 59 58 12