Slå sammen eiendom

Ved å slå sammen flere eiendommer til én kan du få en enklere og mer oversiktlig struktur på eiendommen.  

Krav til søker 

  • Søknaden må være signert av eier (hjemmelshaver). 
  • Eiendommene må ligge i samme kommune. 
  • Eiendommene må ha samme hjemmelshaver. 
  • Samtlige hjemmelshavere må undertegne skjemaet. Dersom det er et firma som står som eier, må den som ifølge firmaattest har signaturrett signere. 
  • Sammenslåingen må oppfylle matrikkelloven § 18 og matrikkelforskriften § 43.

Slik søker du 

Fyll ut skjema for sammenslåing.  

Ved spørsmål om utfylling av skjemaet må du henvende deg til kommunen der eiendommene ligger. 

Hva skjer videre 

  • Du får svar på søknaden etter ca 2 uker.  
  • Sammenslåingen blir tinglyst 
  • Det blir nå laget ett nytt matrikkelbrev for den nye eiendommen. 

Hva får du? 

Du får en eiendom med samme gårds- og bruksnummer. Heftelser og servitutter fra enkelteiendommer som slås sammen, vil hefte ved hele den sammenslåtte eiendommen.  

Hva koster det? 

Det koster ingenting for å slå sammen eiendommene. Men en må betale for ett nytt matrikkelbrev. Se gebyrregulativet for dele saker.