Ved å slå sammen flere eiendommer til én kan du få en enklere og mer oversiktlig struktur på eiendommen.
Publisert 03.09.2024 14.04
Sist endret 15.01.2025 10.50
Krav til søker
- Søknaden må være signert av eier (hjemmelshaver).
- Eiendommene må ligge i samme kommune.
- Eiendommene må ha samme hjemmelshaver.
- Samtlige hjemmelshavere må undertegne skjemaet. Dersom det er et firma som står som eier, må den som ifølge firmaattest har signaturrett signere.
- Sammenslåingen må oppfylle matrikkelloven § 18 og matrikkelforskriften § 43.
Slik søker du
Fyll ut skjema for sammenslåing.
Ved spørsmål om utfylling av skjemaet må du henvende deg til kommunen der eiendommene ligger.
Hva skjer videre
- Du får svar på søknaden etter ca 2 uker.
- Sammenslåingen blir tinglyst
- Det blir nå laget ett nytt matrikkelbrev for den nye eiendommen.
Hva får du?
Du får en eiendom med samme gårds- og bruksnummer. Heftelser og servitutter fra enkelteiendommer som slås sammen, vil hefte ved hele den sammenslåtte eiendommen.
Hva koster det?
Det koster ingenting for å slå sammen eiendommene. Men en må betale for ett nytt matrikkelbrev. Se gebyrregulativet for dele saker.