Ny kommuneplan under utarbeidelse

Kommuneplan består av en samfunnsdel og en arealdel. Samfunnsdelen ble vedtatt i 2019 og er førende for arbeidet med ny arealdel for kommunen.

Status for arbeidet 

  • Andregansbehandling 2025: Forvaltningsutvalget 9. april, Formannskapet 10. april, Kommunestyret 29. april
  • Møtedokumentene for andregangsbehandlingen i Forvaltningsutvalget blir tilgjengelige 14. mars.
  • Planforslaget lå ute til offentlig ettersyn og høring fra 8. juli 2024 til 13. september 2024.
  • Kommunestyret førstegangsbehandlet planforslaget 3. april 2024.
  • Formannskapet ga sin innstilling til kommunestyret 14 mars 2024. 
  • Forvaltningsutvalget ga sin innstilling til formannskapet 13 mars 2024. 

Se møtene eller saksdokumenter: 

Du finner opptak fra møtene fra de ulike politiske utvalgene under "arkiv".

Du finner alle saksdokumenter som ble behandlet i saken fremlagt til kommunestyret 3. april. Ved å klikke på sak «Kommuneplanens arealdel for Strand kommune 2024 – 2036», får du tilgang til saksdokumentene inkludert vedlegg. Her kan du også lese hvordan saken ble behandlet og hva som ble bestemt. 

Arealregnskap for planforslaget
Arealregnskap for 2023 (kan benyttes som sammenligning)

Høring og offentlig ettersyn

Planforslaget til ny kommuneplanens arealdel lå ute til offentlig ettersyn og høring fra 8. juli 2024 til 13. september 2024

  • Tidspunkt for høringen ble kunngjort i Strandbuen og på kommunens nettside. 
  • Stavanger kommune, Fiskeridirektoratet, Statsforvalteren og Rogaland fylkeskommune fikk utsatt frist til 23. oktober. 
  • Administrasjonen hadde 2 åpne kontordager i Torghuset i høringsperioden, der innbyggere fikk stille spørsmål om kommuneplanen.
  • Før høringen ble det utført flere konsekvensutredninger, risiko- og sårbarhetsanalyser, og nødvendige endringer i tråd med vedtaket fra kommunestyret 3. april. 

Høringsinnspill

Alle høringsinnspillene ligger tilgjengelig på postlistene. 
Det kan være vanskelig å finne høringsinnspill til kommuneplanens arealdel på postlistene. I forbindelse med politisk andregangsbehandling vil høringsinnspillene bli mer tilgjengelige.

I høringsperioden har mottatt i overkant av 100 høringsinnspill fra innbyggere, hyttebeboere, næringsliv, foreninger, lag, organisasjoner, etc. til planforslaget. I tillegg har kommunen mottatt høringsinnspill med faglige råd og innsigelser fra flere offentlige instanser. 

Les innsigelser og faglige råd fra offentlige instanser

Utdrag fra innsigelser fra Statsforvalteren og Rogaland fylkeskommune:

  • Innsigelse til manglende planvask (eksisterende og nye formål)
  • Innsigelse til manglende plankrav til boligbebyggelse i grendene 
  • Innsigelse mangelfulle ROS-vurderinger (bl.a. kvikkleire og jord- og flomskred)
  • På grunnlag av manglende vurdering av vann-forskriften § 12, fremmer Statsforvalteren en samlet innsigelse til alle forslag om nye akvakultur-anlegg, jf. rundskriv T-2/16 Nasjonale og vesentlige regionale interesser på miljøområdet – klargjøring av miljøforvaltningens innsigelsespraksis og plan- og bygningsloven § 5-4
  • Innsigelse til manglende innarbeidelse av langsiktig grense for landbruk/utvikling rundt Tau og Jørpeland
  • Mange innsigelser til nye arealomdisponeringer - ikke er i samsvar med nasjonale og regionale føringer
  • Innsigelser til bestemmelser og retningslinjer

Administrasjonen har i høst hatt drøftingsmøter med offentlige instanser som har fremmet innsigelser til planforslaget for å drøfte mulige løsninger på innsigelsene. 

Veien videre

  • Kommuneplanens arealdel legges frem til politisk andregangsbehandling innen første kvartal på nyåret.
  • Kommunedirektøren vil gi anbefalinger basert på innspill mottatt i høringsperioden og drøftingsmøter. 
  • Kommunestyrets endelige vedtak om kommuneplan kan ikke påklages.
     

Dersom kommunestyret vedtar vesentlige endringer i kommuneplanen som ikke har vært sendt på høring tidligere, må de deler av planen som ønskes endret legges ut på begrenset høring og tas opp til ny behandling. 

Innspill til varsel om planoppstart

Fristen for innsending av innspill var 30. juni 2022. Alle innspill ble vurdert om de var i samsvar med vedtatt arealstrategi. Strand kommune mottok ca. 100 innspill til kommuneplanens arealdel ved varsel om oppstart. 90 av innspillene var knyttet til gårds- og bruksnummer eller sjøareal. Resterende innspill var andre innspill.  

Her finner du innspillene fra varsel om planoppstart 

Strand kommune har laget en oversikt over alle innspillene i et kart. 

Merk at et arealinnspill kan være knyttet opp til flere arealformål og/eller områder. Det vil derfor være flere enn 100 prikker i kartet. Hver prikk i kartet viser område hvor det er mottatt forslag til arealendring.  

Trykk på de blå prikkene i kartet om du ønsker mer informasjon om arealinnspillene. Da får du informasjon om gårdsnummer og bruksnummer (gnr./bnr.), sted/områdenavn og mer. 

Se alle arealinnspill i PDF fra varsel om planoppstart

Kart over innspill til kommuneplanens arealdel fra varsel om planoppstart

Planprosessen

Kommunen skal gjøre planprosessen åpen og forutsigbar. De må sørge for at innbyggere, bedrifter, grupper, skoler og offentlige etater kan medvirke. Kommuneplanen skal forklare hva den handler om, hva den inneholder, og hvordan den påvirker miljøet og samfunnet. Det skal også lages en rapport som viser konsekvensene av planen. 

Bildet nedenfor viser trinnene i planprosessen, inkludert samarbeid og hvordan planen blir godkjent. Bildet er fra en veileder om kommuneplanens arealdel fra Regjeringen i 2022.

Figuren viser oversikt over den samlede planprosessen for kommuneplan - Klikk for stort bilde

Hovedfasene i arbeidet med planforslag og endelig plan vil normalt være som følger:

1. Oppstartfasen, utarbeiding av forslag til planprogram – kan eventuelt slås sammen med planstrategi. 

  • Eventuell dialog med statlige og regionale myndigheter i regionalt planforum. 
  • Varsel om planoppstart og kunngjøring. 
  • Høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram. 
  • Vedtak om fastsetting av planprogram. 

2. Utredninger og planløsninger 

  • Kunnskapsgrunnlag. 
  • Utvikling av planløsninger med eventuelle alternativer. 
  • Samråd og medvirkning. 

3. Utarbeiding av planforslag Plankart. 

  • Bestemmelser og retningslinjer. 
  • Planbeskrivelse. 
  • Konsekvensutredning. 
  • ROS-analyse. 

4. Politisk behandling av planforslag 
5. Høring og offentlig ettersyn av planforslag 
6. Politisk behandling av eventuelle innsigelser og sluttbehandling 

  • Endring av planforslaget på grunnlag av merknader og innsigelser.
  •  Eventuelt nytt offentlig ettersyn. 
  • Vedtak av planen med kunngjøring. 

Prioriterte tema i ny kommuneplan (planprogram)

For kommuneplanen skal det utarbeides et planprogram. Planprogrammet gjør rede for formålet med planarbeidet, hva som skal fokuseres på i planperioden, i tillegg til planprosess og utredningsbehov.

Disse temaene har økt fokus i kommuneplanen:

  • Naturmangfold og grønnstruktur
  • Landbruk, bruk og vern av sjøarealer
  • Klimatilpasning
  • Grønn mobilitet og blågrønne strukturer i tettstedene
  • Kulturminner
  • Turisme i Preikestolen-området
  • Turisme i resten av kommunen
  • Utbyggingsmønster, fortettingsstrategi og bokvalitet
  • Nye boligområder med spesielle kvaliteter
  • Nabolagssentrum
  • Aldersvennlig stedsutvikling
  • Spredt boligbebyggelse

Les mer om planprogrammet for kommunens arealdel 2023-2035

Arealstrategi

Arealstrategien er en forlengelse av kommuneplanens samfunnsdel, og fungerer som en bro mellom samfunnsmål og arealdisponeringer. Den viser sammenhengen mellom framtidig samfunnsutvikling og arealbruk, samt utviklingsretninger og områder for utvikling og vern. Den synliggjør også hvordan nasjonale mål, retningslinjer og overordnede arealplaner er ivaretatt.

Lokaliseringskriterier i arealstrategien

 Arealstrategien inneholder ulike lokaliseringskriterier for bruk av areal i kommuneplanen. Du finner mer informasjon om kriteriene for de ulike arealdisponeringene her:

Vurdering av innspill i forhold til arealstrategien

  • Innspill som var i samsvar med arealstrategien ble vurdert nærmere med konsekvensutredelse (KU) og risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) før innspillet ble politisk førstegangsbehandlet.
  • Innspill som var delvis i samsvar med arealstrategien ble det utredet konsekvensutredelse og risiko- og sårbarhetsanalyse på del som var i samsvar med arealstrategien. Del som ikke var i samsvar med arealstrategien gikk videre til politisk førstegangsbehandling uten å bli nærmere vurdert.
  • Innspill som ikke var i samsvar med arealstrategien gikk videre til politisk førstegangsbehandling uten å bli vurdert nærmere med konsekvensutredelse og risiko- og sårbarhetsanalyse.
  • Innspill som ikke var omtalt i arealstrategien ble vurdert nærmere med konsekvensutredelse og risiko- og sårbarhetsanalyse etter plan- og bygningsloven før det gikk videre til politisk førstegangsbehandling.
  • Eventuelle andre innspill, som ikke kan kunne knyttes opp mot kriteriene over, ble vurdert nærmere med konsekvensutredning (KU) og risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) etter plan- og bygningsloven.  
     

Selv om innspillet samsvarte helt eller delvis med arealstrategien var det ikke gitt at innspillet fikk positiv innstilling etter at det var utført konsekvensutredelse (KU). Dette fordi det er enda flere tema som vurderes i en KU.