Barneverntjenesten gir råd, veiledning, praktisk hjelp eller avlastning. Terskelen for å kontakte barnevern skal være lav og du har rett til å være anonym.
Kontaktinformasjon:
Telefon barneverntjenesten i Strand: 51743130.
Åpningstid: mandag - fredag: 08:00-15:00.
Telefon barnevernvakt: 51899167/ 51899090.
Åpningstid:
Alle dager 08:00-15:30.
Kveld: man-tors og søndag 18:00 - 02:00.
Fre-lør 18:00 - 03:00.
Akuttberedskap resten av døgnet, ettermiddag og natt, samt dagtid helg og «røde dager» .
Alarmtelefon for barn og unge: 116111.
Mer informasjon om Alarmtelefon på www.116111.no
Jeg vil hjelpe
Bli støttekontakt, besøkshjem eller fosterhjem
Ta kontakt med barnevern?
- Du kan skrive eller ringe til oss - og oppgi navn eller være anonym
- Du kan ta kontakt for å avtale et møte hos oss
- Du kan gjerne ha noen med deg, når du tar kontakt
- Som offentlig ansatt har du meldeplikt og kan ikke være anonym
Hva skjer når du tar kontakt med oss?
- Du får snakke med en barnevernsarbeider om det du har på hjertet
- Du får generell informasjon om hvordan vi behandler henvendelser
- Barneverntjenesten undersøker i løpet av 3 måneder om familien har behov for hjelp
- Barnevernet følger opp saken - du som melder vil normalt ikke bli trukket videre inn
Hva kan vi hjelpe med?
- gi råd om barns utvikling og om barneoppdragelse
- henvise til annen hjelp, f.eks. barne- og ungdomspsykiatrien og familieterapeut
- skaffe besøkshjem og støttekontakt
- anbefale plass i barnehage
- gi støtte til fritidsaktiviteter og ferietiltak
- gi økonomisk støtte
- veilede om foreldrerollen overfor barn og ungdom
- gi informasjon om Lov om barneverntjenester
- gi kortere eller lengre opphold på institusjon eller fosterhjem
Greit å vite
- Du kan alltid drøfte saker med oss anonymt
- Vi er avhengig av bekymringsmeldinger utenfra for å kunne hjelpe barn som har det vanskelig
- Barnevernets hovedoppgave er å hjelpe familier i hjemmet
- Vi mener at det nesten alltid er best for barn å bo sammen med foreldrene sine
Når bør du ta kontakt med barnevernet?
- du som forelder er sterkt bekymret for barnet/ ungdommen din
- du som forelder har andre belastninger som gjør at du blir bekymret for hvilke betydning dette har for barna.
- du ser at et barn ikke får dekket grunnleggende behov for omsorg, trygghet, mat og stell
- du ser at et barn er uten tilsyn av voksne og virker skremt og engstelig
- du har mistanke om at et barn blir utsatt for fysisk/ psykisk mishandling eller seksuelle overgrep
- du er bekymret for at foreldre har store rusproblemer
- du er bekymret for at foreldre har store psykiske problemer
- du som foreldre har mistet styringen over barnet sitt
Hva legger vi vekt på?
- Hensynet til barnets beste skal veie tyngst
- Samarbeid med foreldre er viktig for at de skal mestre sin rolle som foreldre bedre
- Hjelp til selvhjelp - å støtte foreldre slik at de klarer seg selv
- Rett hjelp til rett tid
- Åpenhet overfor foreldrene i barnevernssaker
- Taushetsplikt i barnevernssaker
Barnevernvakt:
Alle kan varsle om akuttsituasjon.
Akuttberedskap på kveldstid og i helger.
En drøftingssamtale betyr ikke at saken tas inn som en bekymringsmelding. Drøftingssamtaler kan være anonyme i den forstand at barnevernvakta ikke vet hvem som tar kontakt eller hvem bekymringen gjelder.
Hovedoppgaven er å hjelpe barn og familier i krise som trenger hjelp raskt.
Barnevernvakten samarbeider både med barn og unges nettverk og offentlig ansatte. Sistnevnte er ofte personer ansatt i hjelpeapparatet, skole eller helsepersonell som kommer i kontakt med barn, ungdom og deres foreldre.
Våre ansatte:
Barneverntjenesten er delt inn i fire fagteam:
- Undersøkelse
- oppfølging
- tiltak
- omsorgsteam
I enkeltsaker knytter vi til oss annen ekspertise som psykologer, familieterapeuter, marte-meo terapeuter, besøksforeldre, støttekontakter, miljøarbeidere, tilsynsførere o.s.v.