Barnevern i Strand

Barnevernet i Strand.

Barneverntjenesten gir råd, veiledning, praktisk hjelp eller avlastning. Terskelen for å kontakte barnevern skal være lav og du har rett til å være anonym.

Kontaktinformasjon:

Telefon barneverntjenesten i Strand: 51743130.
Åpningstid:
mandag - fredag: 08:00-15:00.


Telefon barnevernvakt: 51899167/ 51899090.
Åpningstid:

Alle dager 08:00-15:30.

Kveld: man-tors og søndag 18:00 - 02:00.
Fre-lør 18:00 - 03:00.

Akuttberedskap resten av døgnet, ettermiddag og natt, samt dagtid helg og «røde dager» .

Alarmtelefon for barn og unge: 116111.
Mer informasjon om Alarmtelefon på www.116111.no

Jeg vil hjelpe

Bli støttekontakt, besøkshjem eller fosterhjem

Ta kontakt med barnevern?

  • Du kan skrive eller ringe til oss - og oppgi navn eller være anonym
  • Du kan ta kontakt for å avtale et møte hos oss
  • Du kan gjerne ha noen med deg, når du tar kontakt
  • Som offentlig ansatt har du meldeplikt og kan ikke være anonym

Hva skjer når du tar kontakt med oss?

  • Du får snakke med en barnevernsarbeider om det du har på hjertet
  • Du får generell informasjon om hvordan vi behandler henvendelser
  • Barneverntjenesten undersøker i løpet av 3 måneder om familien har behov for hjelp
  • Barnevernet følger opp saken - du som melder vil normalt ikke bli trukket videre inn

Hva kan vi hjelpe med?

  • gi råd om barns utvikling og om barneoppdragelse
  • henvise til annen hjelp, f.eks. barne- og ungdomspsykiatrien og familieterapeut
  • skaffe besøkshjem og støttekontakt
  • anbefale plass i barnehage
  • gi støtte til fritidsaktiviteter og ferietiltak
  • gi økonomisk støtte
  • veilede om foreldrerollen overfor barn og ungdom
  • gi informasjon om Lov om barneverntjenester
  • gi kortere eller lengre opphold på institusjon eller fosterhjem

Greit å vite

  • Du kan alltid drøfte saker med oss anonymt
  • Vi er avhengig av bekymringsmeldinger utenfra for å kunne hjelpe barn som har det vanskelig
  • Barnevernets hovedoppgave er å hjelpe familier i hjemmet
  • Vi mener at det nesten alltid er best for barn å bo sammen med foreldrene sine

Når bør du ta kontakt med barnevernet?

  • du som forelder er sterkt bekymret for barnet/ ungdommen din
  • du som forelder har andre belastninger som gjør at du blir bekymret for hvilke betydning dette har for barna.
  • du ser at et barn ikke får dekket grunnleggende behov for omsorg, trygghet, mat og stell
  • du ser at et barn er uten tilsyn av voksne og virker skremt og engstelig
  • du har mistanke om at et barn blir utsatt for fysisk/ psykisk mishandling eller seksuelle overgrep
  • du er bekymret for at foreldre har store rusproblemer
  • du er bekymret for at foreldre har store psykiske problemer
  • du som foreldre har mistet styringen over barnet sitt

Hva legger vi vekt på?

  • Hensynet til barnets beste skal veie tyngst
  • Samarbeid med foreldre er viktig for at de skal mestre sin rolle som foreldre bedre
  • Hjelp til selvhjelp - å støtte foreldre slik at de klarer seg selv
  • Rett hjelp til rett tid
  • Åpenhet overfor foreldrene i barnevernssaker
  • Taushetsplikt i barnevernssaker

Barnevernvakt:

Alle kan varsle om akuttsituasjon.
Akuttberedskap på kveldstid og i helger.

En drøftingssamtale betyr ikke at saken tas inn som en bekymringsmelding. Drøftingssamtaler kan være anonyme i den forstand at barnevernvakta ikke vet hvem som tar kontakt eller hvem bekymringen gjelder.

Hovedoppgaven er å hjelpe barn og familier i krise som trenger hjelp raskt.

Barnevernvakten samarbeider både med barn og unges nettverk og offentlig ansatte. Sistnevnte er ofte personer ansatt i hjelpeapparatet, skole eller helsepersonell som kommer i kontakt med barn, ungdom og deres foreldre.

Våre ansatte:

Barneverntjenesten er delt inn i fire fagteam:

  • Undersøkelse
  • oppfølging
  • tiltak
  • omsorgsteam

I enkeltsaker knytter vi til oss annen ekspertise som psykologer, familieterapeuter, marte-meo terapeuter, besøksforeldre, støttekontakter, miljøarbeidere, tilsynsførere o.s.v.