Turforslag

Selemork - Klikk for stort bilde

I Strand finnes et eldorado av turmuligheter. Det er varierte muligheter med både lange og korte turer. Fra de ulike toppene er det en fantastisk utsikt. Her kan du bruke funksjonen "I nærheten" så får du opp mange flotte turforslag i Ryfylke.

Sist endret 11.03.2016

Her er en liten oversikt over turforslag i Strand kommune. For flere turforslag besøk www.ut.no sine hjemmesider. Bruk gjerne funksjonen "I nærheten" så får du opp mange flotte turforslag.

Preikestolen 604 m.o.h.

Parkering: Ved Preikestolhytta
Tidsestimat: 3-4 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Godt merket, kjempe utsikt i klart vær.

Lauvåsen 648 m.o.h.

Parkering: Parkeringsplassen i Holtaheia
Tidsestimat: 3-4 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Følger veien inn til Lauvåsvatn, der er det skilt som markerer hvor stien fortsetter i terrenget på høyre side av veien. FLott utsikt over Holtaheia.

Tibergfjellet 709 m.o.h.

Parkering: Parkeringsplassen ved Liarvatnet i Dalen.
Tidsestimat: 3-4 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Starter på venstre side av parkeringsplassen,
markert med skilt. Fortsetter opp til Tedneskaret hvor stien dreier av til Tibergfjellet.

Grimsli

Parkering: Parkeringsplassen ved Liarvatnet i Dalen.
Tidsestimat: 3-4 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Gå over broen til Furuneset og følg lysløypen langs Liarvatnet. Stien fortsetter i "enden" av lysløypen langs Liarvatnet på Høyre side. Kan være litt fuktig i stien visse steder.

Førlandsåsen 520 m.o.h.

Parkering: Parker ved trerøyren i Dalen.
Tidsestimat: 1-2 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Starter på venstre side av veien når du kjører oppover. Merket med skilt. Flott utsikt over Jørepland.

Langabergfjellet 455 m.o.h.

Parkering: På toppen av Leite eller langs utsiktsveien over til Heia.
Tidsestimat: 1,5-2,5 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Starter der hvor rideveien kommer opp til utsiktsveien, ca 100m fra "Bautaen". Markert m/skilt. Kan være litt fuktig i deler av løypen. Kjempe utsikt i alle retninger og en flott turopplevelse. Mange varder på toppen.

Barkafjellet 419 m.o.h.

Parkering: Parkering vest for Åsvatnet, langs veien til Åsen eller på parkeringsplassen før veien til Åsen starter. NB! Forbudt å parkere v/gården på Åsen. Tidsestimat: 1,5-2 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Starter ved gården, følg skogsveien gjennom grinden, godt merket sti fortsetter når skogsveien slutter. Kan være litt fuktig i starten av stien. Flott utsikt over Jørpeland og havnebassenget rundt.

Rundavatn

Parkering: Kjør over broen mot Forsand, rett etter at du er kommet igjennom tunnelen svinger du av mot Fossmork. Etter at du har passert Eiane vil du komme til ett skilt det står "PArkering Skrøyla". Her parkerer du.
Tidsestimat: 1,5-2,5 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Følg anleggsvei/sti til Rundavatn.

Selemork

Parkering: Mange alternativer. Vårt forslag er enten v/Jørpeland Brug i Vågen eller v/kraftstasjonen i Dalen.
Tidsestimat: 1-2 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Start fra Jørpeland Brug, gå over broen og følg stien langs Tunglandselven opp til laksetrappene. Derifra går stien over til Selemorkveien som dere følger helt opp til Selemork. Nå kan dere gå videre over til Storåsfoss og komme ut på Dalaveien v/trerøyren og ta veien nedover til Kraftstasjonen hvor dere går over elven igjen og tar veien/stien ned til Jørepland Brug.
Ved start fra kraftstasjonen går dere over broen og følger Selemork veien til Selemork, her kan dere også ta veien rundt Storåsfoss. Flott badeplass i elven idet dere kommer inn på Selemork området.

Ådnahovud

Parkering: Stor parkeringsplass på venstre side av veien ca 500 meter etter "bossplassen" når dere kommer fra Tau.
Tidsestimat: 1-1,5 timer for familier med barn (tur/retur)
Løype/sti: Anbefalingen er å følge stien som går til høyre ca 100 meter fra paprkeringsplassen. Underveis er det mange stivalg men alle ender opp samme plassen så dere kan ikke gå feil. Hold til høyre hele tiden så får dere en flott rundtur. Etter ca 20-30 minutt kommer dere til en postkasse hvor dere kan skrive dere inn i boken. Etter ca 10-15 minutters gange kommer dere ned til Tøgjevågen og her er det flott og bade/grille. Nå kan dere gå "veien" opp til parkeringsplassen igjen eller dere kan ta en liten rundtur til rundt Skjyljavika. Da må dere ta til høyre rett etter Tøgjevågen. Dette er en liten rundtur på ca 20 minutter med mange flotte småviker til å nyte sommeren i.

Fant du det du lette etter?