7 nuts tur- Jørpeland rundt 2019

lørdag 27. april 2019, 08.00 - 18.00

Informasjon

Den årlige turen rundt Jørpeland, 20 km, 1500 meter opp og 1430 meter ned igjen, Start på Barkved (Dollardalen)

Parkering:
Parkering i startområdet er begrenset til et fåtall biler, her er gode alternativer:
Vågen ved Jørpeland brug – her er det god stor parkeringsplass. Her går det også buss til startpunket på Barka. 1,5 km fra målgang.
Kraftstastasjonen i Dalavegen (mål) – her er det plass til en del biler, men her må du ordne transport til startpunket (ingen buss)
Barkavigå ved badeplassen er en løsning som kan være lur, for da får du en liten oppvarming før du går inn i «veggen» opp mot Barkafjellet. Turen har en brutal start og det første fjellet er nok kanskje det mest krevende både opp og ned.

Turen opp på Barkafjellet starter i Dollardalen. Stien er merket med gule papirbånd der stien kan være vanskelig. Du passerer over toppen og tar ned på utsiden av Barkafjellet og bratt ned til gården under. Her krysser du inngjerdet utmark, vis hensyn. Du følger utsiktsveien mot Leite et par hundre meter til du nesten er i bunnen av bakken opp fra Åsvatnet, her tar du av og opp i skogen mot Hamrane, også her merket med gule bånd. Følg stien til postkassen på toppen, merket med gule bånd. 50 meter fra toppen på Hamrane er stiskillet til Langaberg, etter gjerdeklyveren er stien lagt om til Langaberg, følg gule bånd/myrpinner til du begynner på bergene opp mot Langaberg, her følger du røde merker til toppen. Du passere over toppen og følger først nødlinger og så gule bånd ned mot fellesfjøset. Her kommer du til dyrket mark og det kan være fristene og ta snareste vei, men den enkleste er følge «traktorvei» helt ned til granskog gjerde og så følge langs kanten ned til veien. Du følger veien inn mot Regnavatnet til du kommer til skilt til Krokarfjellet. Her følger du røde merket opp og over Krokarfjellet til du kommer ned til Skartjødna. Her følger du skiltet vei opp på Førlandsåsen også denne er rødmerket. (nytt fra 2019 er en snarvei til toppen som alternativ, bratt men ca 1 km kortere) Fra toppen av Førlandsåsen må du ta samme vei tilbake et stykke og følge hovedstien ned til Storåfoss. Følg skilt til Timmervatnet til du er på toppen av Kjellbrekk. Her følger du skiltet og rødmerket sti til Husafjellet. Deretter skal du ned til Timmervatnet og videre ned Fossabrekka. I bunnen av Fossabrekk kommer du inn på gule merker. Etter det store stiskillet i Kaldalen kommer du til en mørk skog, her er det merket en snarvei over til Tunglandsfjellet. Først på sti og videre inn på skogsvei, du går ikke lenge på skogsveien, men følg med på de gule båndene hvor du skal ta av skogsveien. Du skal krysse ei røys før du kommer over på skogsveien opp til Tunglandsfjellet. Se nøye etter gule bånd her, du skal krysse svakt nedover. Du kommer over på stien til Tunglandsfjellet og følger de røde merkene til toppen. Følg stien tilbake 50 meter fra toppen og ta ned på utsiden ned. Her er stien lagt om, men merket med gule bånd og tydelig sti tar deg trygt ned til Selemorkveien og videre til Kraftstasjonen.

Det vil også bli satt opp retningsskilt langs løypa.

Er du ikke kjent med løypa, kan det være lurt å ta med kart!

Sted

Diverse lokasjoner

Kontakt

Privat

Legg til hendelsen i din kalender